Detské centrum Detské centrum Základné informácie Projekty DC Plán
podujatí
Pomôžte
nám
Ďakujeme
za pomoc
Archív Diskusia
Detské centrum Diskusia > Koniec detských domovov? SK   I   EN   I   PL   I   DE   I   FR
Späť
Detské centrum

Mapa stránky

Vyhľadávanie

INTRANET DC
Koniec detských domovov? Vytlač článok Vytlač článok

Národná rada SR na schôdzi č. 26. zo 6. 2.2018 s platnosťou od 1. apríla 2018 rozhodla o zmene názvu "Detský domov" na "Centrum pre deti a rodiny"


Určite nejde o okamžitý zánik detských domovov a nie ani len o zmenu názvu. Ide o zásadnú zmenu zákona o sociálno právnej ochrane detí a sociálnej kuratele, ktorej hlavným cieľom je udržať deti pri maximálnej podpore v biologickej rodine, čím by mal významne klesnúť aj počet detí na pobyte v ústavnej starostlivosti. Podľa mňa je to logický krok zdokonaľovania už nie len náhradnej starostlivosti ako doteraz ale najmä dôslednejšej sociálno právnej ochrany detí v Slovenskej republike s dôrazom na maximálnu podporu foriem sociálnej práce, ktorých cieľom je udržať deti vo vlastnej biologickej rodine.

 

Myslíte si, že to bol správny krok?

 

Pôvodný názov diskusie do 6. 2.2018 bol: "Myslíte si, že detské domovy treba postupne rušiť?"

 

 


 

Na Vaše otázky za DC-SK budú odpovedať:

 

vblprezident_180_225

PaedDr. Viktor Blaho, prezident(e-mail code)detskecentrum.sk

prezident DC-SK

 



PhDr. Silvia Pančíková, pancikova(e-mail code)detskecentrum.sk,

riaditeľka pobytových opatrení CDR DC-SK,

 

sona_100_290

Mgr. et Bc. Soňa Balážová, psycholog(e-mail code)detskecentrum.sk,
psychológ CDR DC-SK,

 

 

 

Očakávame tiež, že do diskusie sa zapoja aj ďalší navštevníci tejto  stránky, či to už budú odborníci v danej tématike, profesionálni a iní náhradní rodičia alebo aj laická verejnosť.

 

E-mailová adresa diskutujúceho (ak ju diskutujúci uvedie), je prístupná, keď kliknete v diskusnom príspevku na jeho meno!

 

 

2% KLIKNITE A POUKÁŽTE NÁM 2% Z VAŠEJ DANE

 

1   2   3   4   Pridaj príspevok Pridaj príspevok
Viktor Blaho (6.2.2018, 22:48:42) Odpovedz Odpovedz
Detské domovy od apríla roku 2018 zaniknú
Nie, nie je to "kačica", no nejde o skutočný zánik detských domovov ale nie ani len o zmenu názvu na Centrá podpory pre deti a ich rodinu. Ide o zásadnú zmenu zákona o sociálno právnej ochrane detí a sociálnej kuratele, ktorej hlavným cieľom je udržať deti pri maximálnej podpore v biologickej rodine, čím by mal významne klesnúť aj počet detí na pobyte v ústavnej starostlivosti. Podľa mňa je to logický krok zdokonaľovania už nie len náhradnej starostlivosti ako doteraz ale najmä dôslednejšej sociálno právnej ochrany detí v Slovenskej republike s dôrazom na maximálnu podporu foriem sociálnej práce, ktorých cieľom je udržať deti vo vlastnej biologickej rodine. Teším sa na túto zmenu aj preto, že sa stihnem do nej ešte angažovať.
Marcela (22.4.2017, 7:14:04) Odpovedz Odpovedz
Zdravím
Mňa naopak posledné príspevky udivujú. Pretože každý si niečo zažil a nechápam kde beriete pocit, že sa môžete navzájom posudzovať. Ja som sa stretla s rôznymi typmi ľudí, ktorí robia prácu PR aj pre peniaze, ale vyhoreli lebo nemali vzťah a trpezlivosť na ich deti. Ale sú tu aj iný a robia napriek rôznym prekážkam prácu PR nezištne. A dokonca sú aj pestunmi a majú vlastné deti. Jednoducho každý máme iné skúsenosti a tí, ktorí sa nestretli s negatívnymi skúsenosťami počas svojej práce, by si mali uvedomiť, že keď sa s tym nestretli, tak to neznamená, že to neexistuje. Detské domovy by mohli fungovať iba ako prechodné stanice, kde pre deti do určitej krátkej doby vybavia profi rodinu, lebo decke domovy sú čistá katastrofa.
Michaela (8.9.2016, 13:10:46) Odpovedz Odpovedz
Re: Re: Odkial vsetci kopirujete ten nazor?
Kto si pán Ledický, že tak nepravdivo a ohovaračsky píšeš o profirodinách. Bol si azda jedným z nich, alebo nedajbože si bol ako sirota vychovávaný v takejto rodine, keď tak všetko pravdivo vieš ohodnotiť? Prosím, ozví sa mi a ja ťa tak ako aj pisateľka predomnou pozvem k nám do PR, aby si na vlastnej koži zažil,čo je to byť milovaný a niekde patriť.
miška (8.9.2016, 12:39:33) Odpovedz Odpovedz
Re: Odkial vsetci kopirujete ten nazor?
Dobrý deň, je mi z týchto vašich posledných príspevkov doslovne na grc. Prečo si aj vy, najmúdrejší nevezmete aspoň na prázdniny detičky k sebe a nevytvorite im aspoň na krátky čas pocit domova, preplneného láskou? Pracujem už pomaly 10 rokov aj s manželom ako PR. Obidvaja sme zamestnaní, tak že to nie je o peniazoch. Pravidelne sa stretávame s inými profesionálnymi rodinami, ich deťmi a ponikame rôzne akcie. Doposiaľ som sa nestretla s dieťaťom, ktoré by chcelo z profi preč. Netrvdím, že sa mohol stať aj takýto prípad, ale je to iba promile prípadov. Veľmi ma rozčuľujú názory ľudí /podotýkam, že ich považujem za hlupákov alebo závistlivých/ktorí spoza plotu pľujú na každého a zatracujú ich prácu. Veľmi rada by som pozvala písateľku, či pisateľa, ktorý bez dôkazov vypustil takéto stupidné vyjadrenia/ veď jedna baba povedala/ako pravdivú správu, aby navštivila našu rodinu, pobudla u nás aspoň týždeň a až potom môže podavať overené správy.....Ste u nás vítaná-ý
Jon (18.10.2015, 9:13:29) Odpovedz Odpovedz
Odkial vsetci kopirujete ten nazor?
Dovolte mi poukazat ako vyzera prof.rodicovstvo, zhovarali sa o tom 3 ucitelky vo vlaku ako 9r romske dievca pridelili starsiemu paru, ten jej pritomnost riesil tym ze siel na smetisko "zohnat" matrac (byval v norm.byte), vychova prebiehala prostrednictvom nadavok, ponizovania, jednoducho typicky britsky model "foster care" (chladna vychova bez lasky produkuje dospelych kt ju nevedia predavat dalej), dieta neskor skoncilo v zariadeni internatneho typu kde bolo silne naviazane na vychovatelku nakolko prejavy poukazovali na nizsi vyvojovy stupen... ak je institucia na nieco dobra tak je to hlavne zmiernenie / odstranenie nasledkov dysfunkcneho prostredia popri vyrovnavaciej funkcii (zmena spravania, hygiena atd)...samozrejme proces deinstitucionalizacie nezastavite
Viktor Blaho (8.9.2014, 18:24:20) Odpovedz Odpovedz
Re: Re: Re: Či by sa detské domovy mali zrušiť?
Už som si myslel, že sa ani neozvete. Ja nezatracujem Vašu prácu, ani ma to nenapadlo. Len si myslím, že nemôžete všetkých hádzať do jedného vreca, čo si zoberú viac detí a nemajú až tak veľké bytové priestory. Môže to byť práve opačne, o skromnosti a popri malých priestoroch môžu dať deťom veľa lásky a dobrú prípravu do života. Netreba hneď hovoriť o biznise, pretože profesionálna výchova v rodine, podľa toho aké peniaze sa tam točia, biznisom ani nemôže byť. Nemyslím si tiež, že by to bola bežná vec, že si profesionálna rodina zoberie do panelákového bytu 3 a viac súrodencov a okrem toho má aj 2 vlastné deti. Dostatok priestoru na výchovu detí predsa posudzuje detský domov, ktorý nepozerá na biznis rodičov ale v prvom rade na potreby dieťaťa. Poznám bývalých profi rodičov, ktorí mali veľké rodinné domy a profesionálna rodina aj tak zlyhala pre nedostatok citu a vzťahu ku deťom.
michalka (8.9.2014, 12:24:48) Odpovedz Odpovedz
Re: Re: Či by sa detské domovy mali zrušiť?
Asi sta ma p.Blaho nepochopili.Nemyslela som našu rodinu, ked som nazvala starostlivosť o deti v 3 izbovom byte v paneláku a ešte k tomu 2 vlastné deti biznisom.My máme doma 4 súrodencov.velikánsky dom a vlastné deti už dospele s vlastnými rodinami, s ktorými majú naši 4 bývalí domováci vrelý vzťah,chodia k nim na návštevy,tešia sa na stretnutia.Tak prosím vás, nezatracujte našu prácu.A za tým si stojím, že vychovať 4 deti v 3 izbovom byte spolu s 2 vlastnými deťmi je len o biznise a málo o pomoci deťom.A podotýkam, že sme s manželom zamestnaní,a prácu PR berieme čiste ako poslanie.
Viktor Blaho (15.9.2013, 23:56:45) Odpovedz Odpovedz
Re: Moje skúsenosti PR
Asi Vám celkom nerozumiem! Vy ste si zobrali 4 súrodencov, a je to biznis? V ktorom detskom domove ste zamestnaní? Nuž nedbám, ak im dáte všetko čo im patrí a aj kus zo svojho srdca, nech je to trebárs biznis, aj keď podľa mňa to má od biznisu na míle ďaleko. Môžete mi to prosím objasniť?
michalka (14.9.2013, 15:39:09) Odpovedz Odpovedz
Moje skúsenosti PR
Obidvaja s manželom sme PR.Pred 4 rokmi sa k nám dostali 4 súrodenci vo veku 2 až 12 rokov, ktorých k nám privizli rovno z ulice. Prvé mesiace to bol horor,deti nemali zauživané základne hyg.návyky, nedokázali posedieť chvílku pred TV,rozprávali viac rómsky ako slovensky.Ale prvé mesiace prešli ako voda a terz nám z detičiek vyrástli nádherné deti, ktoré miluje celá rodina,s ktorými chodíme k moru, k vodným nádržiam, v zime lyžovať.Ked porovnávam naše deti s deťmi z DeD nemôžem s ubrániť presvedčeniu, že hoci tam utvorili rodinné bunky, k rodinnej výchove to má stovky km.Myslím si, že deti z DeD si zaslužia aspoň raz zažiť rodinnú pohodu,siatky v kruhu rodiny,čo im v DeD nieje dopriate.Čítam slová záujemcov o PR,neviem, či si uvedomujú náročnosť tejto práce, či si uvedomujú to, že ich bioogické deti budú na "domovákov"žiarliť,že pozornosť budú musieť podeliť spravodlivo.U nás je to jednoduché.Deti sú už preč z domu, máme velikánsky rodinný dom, záhradu sme premenili na ihrisko s pieskoviskom, preliezkami, hombikálkami.Myslím si, že vziať si súrodeneckú rodinu do 3izbového ytu k 2 vlastným deťom nie je láska k deťom, ale doslovný biznis.
Viktor Blaho (15.4.2013, 12:22:09) Odpovedz Odpovedz
Re: Či by sa detské domovy mali zrušiť?
Doporučujem pozrieť sa aj na toto. Skopírujte odkaz do prehliadača: www.voices.sk/navrat_s_navratom
Hanka (8.4.2013, 19:40:28) Odpovedz Odpovedz
Re: Či by sa detské domovy mali zrušiť?
Katarína, smutná som si prečítala Tvoje riadky. Isto nechápeš princíp PR. Musím s Tebou nesúhlasiť.Môžeš byť akokoľvek dobrým špeciálnym pedagógom,ktorý miluje deti, ale nikdy dieťaťu nevytvoríš DOMOV v detskom domove a nikdy počas Tvojej dvanásťhodinovej smeny nebudeš jeho MATKOU,Tvoje deti, manžel a Tvoja celá rodina a okolie nebude zdieľať dobré aj zlé s dieťatkom z domova, čo sa v prípade profesionálnych rodín reálne deje. Chápem, že si zúfalá, že si nevieš nájsť prácu a PR nemôžeš z určitých dôvodov byť.Ale ja by som DeD zrušila a deti dala do profesionálnych rodín. Tam kde ich chcú a vedia sa o ne postarať.Veď v zahraničí to tak funguje.
KATARÍNA (2.4.2013, 17:35:06) Odpovedz Odpovedz
Či by sa detské domovy mali zrušiť?
Nemyslím si, že nie je to rozumný nápad rušiť tieto zariadenia, pretože ak sa zrušia, kde budú všetky tie nešťastné detičky, ktorých sa vlastní rodičia vzdali??? Alebo ideme naspäť do doby minulej, kedy sa z nich stanú deti bez domova? I keď by to bolo ideálne, keby nebolo treba takéto zariadenia, ale pravda je iná. Mňa samú mrzí, že je málo takýchto zariadení, už len z toho dôvodu, že som špeciálny pedagog MP, sama hľadám prácu s deťmi, kde by som sa realizovala. Nie každý má podmienky na to aby mohol byť profesionálnym rodičom, čo je aj môj prípad, preto si myslím, že tí, ktorí majú vzťah k detskej duši, dokážu vychovať dieťa aj v takomto zariadení, no bohužiaľ, nie sú zase pracovné kapacity. Katrina Ružomberok
Viktor Blaho (23.3.2013, 13:04:57) Odpovedz Odpovedz
Re: Zrusit Detske Domovy
Áno, aj ja mám takú vedomosť, že detský domov, ktorý bol účelovo postavený ako detský domov zo zbierky amerických slovákov, prevzala cirkev ako cirkevný majetok a deti sa museli vysťahovať. Nie je to len proti zdravému rozumu, ale aj proti morálnym pravidlám. Pred tým tej istej cirkvi predalo mesto pozemok okolo spomínaného detského domova za symbolickú korunu, aby si tam mohli postaviť kláštor. No a aby som to upresnil, vôbec mi nevadí, že si budovu zobrala cirkev, aj keď jej nepatrí, teda aspoň nie tak, aby som bol z toho frustrovaný. Skôr mi vadí, že ten detský domov nezrušia, resp. nezredukujú jeho kapacitu, pretože naša republika je asi na tom tak dobre, že kúpi ďalšiu budovu. Len pre zaujímavosť uvádzam, že v tom istom meste sú ďalšie dva detské domovy, čo je dosť rarita pre tak malé Slovensko.
zuzana (20.3.2013, 0:20:40) Odpovedz Odpovedz
Zrusit Detske Domovy
Pozdravujem Detske Centrum, Budem len strucna, preferujem napisat moj nazor pre precitanim nazorov inych. Uz davno sa zamyslam nad obsahom slova domov (ci detsky, alebo dospely). Moj nazor je momentalne plny hnevu. Ak sa budovy 'vracaju' Spolocnosti Jezisovej, vyvolava to vo mne hnev. V detskom domove by sa nemala propagovat nanutena viera.To len prida traume. Detske Centrum je nesmierne farebne a Detsky Domov vyzera velmi nedetsky.Je sedy, za nim su sice farembe preliezky, no to nevyvazi fakt, ze reholnym sestram sa v minulosti postavili farebne domy. Preco to neprehodit a dat farbu detom?Moja otazka sa mi odpovie v hlave, aj bez vasho komentara. Dakujem. Som zdravou kritickou, riadim sa vyslovene podla zdraveho rozumu a citu.Fandim Vam vsetkym.Zuzana
ujo Viťo (3.12.2012, 17:01:10) Odpovedz Odpovedz
Re: vim co chci napsat.
Ahoj Tomáš! Kde si sa zabudol? Som rád, že si sa ozval. Už sa veľa vecí zmenilo za 15 či 20 rokov od Tvojho odchodu z detského domova, ale stále to ešte nie je ono. Možno, že ste mali šťastie práve Vy, že ste žili v takej komunute, ktorú sme si sami vytvorili a nepotrebovali sme ku tomu žiadne zákony. Napíšem Ti priamo na Tvoju e-mailovú adresu. Zatiaľ ahoj!
1   2   3   4   Pridaj príspevok Pridaj príspevok


DETSKÉ CENTRUM
SLOVENSKO

prvá slovenská spoločnosť 
pre pomoc deťom 
v náhradnej starostlivosti

dcded_230


Kontakt:


Detské centrum Slovensko
Child Centre Slovakia


K. Sidora 134
034 01 Ružomberok
Slovak Republic


GEO Location:

Lat. 49.066357 Long. 19.300817


tel. +421 44 43 41 636

fax +421 44 43 41 636

mobil +421 903 731 750

e-mail: detskecentrum(zavinac)detskecentrum.sk

 

Bankové spojenie:


VÚB 294547342/0200
BIC (SWIFT): SUBASKBX 
IBAN: SK7502000000000294547342

 

TATRA BANKA 2928876551/1100

BIC (SWIFT): TATRSKBX

IBAN: SK57 1100 0000 0029 2887 6551

 

IČO: 30226112

DIČ: 2020589098


Právna forma:
občianske združenie registrované Ministerstvom vnútra SR pod č. VVS/1-900/90-3487 dňa 15. 2.1991

 

najstaršia mimovládna, nezisková, dobrovoľnícka organizáciou s celoslovenskou pôsobnosťou, pre pomoc a podporu deťom žijúcim v detských domovoch a v rodinných formách náhradnej starostlivosti, formujúca sa od roku 1979,

držiteľ akreditácie udelenej Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR, na vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, číslo rozhodnutia o udelení akreditácie14032/2006-I/21AK,

držiteľ akreditácie udelenej Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR, na vykonávanie prípravy profesionálnych náhradných rodičov, číslo rozhodnutia o udelení akreditácie 14032/2006-I/21AK.


Dr.Oetker, s.r.o.

    generálny partner

    pre aktivity v prospech pomoci deťom
    v náhradných rodinách

droetker_282

 

 


• partneri pokračovanie •

 

 

 

Spolupracujúce organizácie:



Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR


 

 

upsvar_logo_286

 

 

 

logozznded_280

 

logo_anr_125

 

Asociácia náhradných rodín

 

 

 

 

farlesk_1_150

 

Spoločnosti FARLESK spol. s r. o. ďakujeme za pomoc pri organizácii XXXIX. Táborových stretnutí Detského centra Slovensko

Dokumenty

Zákon o rodine

Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov ...,

 

Vyhláška MPSVaR SR č. 103/2018 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

Zákon o profesionálnych náhradných rodinách

 

Dohovor o právach dieťaťa

 

Zákonník práce

 

Program Centra pre deti a rodiny Detského centra Slovensko

Stanovy DC-SK

 

Platné pravidlá pretekov turistickej zdatnosti pre deti a mládež z detských domovov v SR z 21. 3.2023


Kultúrno - poznávacia činnosť pre preteky turistickej zdatnosti detí a mládeže z detských domovov v roku 2023

 

 

 

2%

KLIKNITE A POUKÁŽTE NÁM 2% Z VAŠEJ DANE



Valid XHTML 1.0! Valid CSS!