Priatelia a kolegovia z Detského centra Slovensko a jeho zamestnanci z Centra pre deti a rodiny utužovali kolektív spolu so Štúdiom zážitku na teambuildingu v Jánskej doline. Okrem množstva hier najmä v prírode sa venovali aj turistike, kedy vystúpili na Ohnište a hodinu - dve venovali aj krátkej pracovnej porade.
Touto cestou sa chcem poďakovať Petrovi Brestovanskému a jeho kolegovi Tiborovi Sipoczovi zo Štúdia zážitku za perfektný program a mojim kolegom za to, že to vydržali.
Viktor Blaho, prezident DC-SK
PROGRAM
Počet účastníkov: 13 účastníkov
Lokalita: chata Bystrá, Jánska dolina
Štúdio zážitku má najdlhšiu tradíciu v outdoor vzdelávaní na Slovensku, existuje už od roku 1993. Špecialitou Štúdia zážitku je prostredie OUTDOOR s využitím interaktívnych úloh a aktivít, ktoré sú založené na riešení modelových situácií s následným rozborom a teoretickým zovšeobecnením ako zdrojom skúseností a poznania. V roku 2005 stálo ŠZ pri zrode Profesijného združenia pre zážitkové vzdelávanie a neskôr aj združenia Experiencia.
FORMA A METÓDA PROGRAMU
DOBROVOĽNOSŤ zapojenia účastníka do aktivít je prezentovaná ako základný predpoklad úspešnosti kurzu.
Program bol realizovaný INTERAKTÍVNOU FORMOU s maximálnym ZAPOJENÍM účastníkov do priebehu programu. Jednalo sa o kombináciu OUTDOOR – INDOOR formy.
ZÁMER PROGRAMU
Zámerom navrhovaného outdoorového programu boli:
- Uvedomiť si princípy budovania a fungovania úspešného, efektívneho tímu
- Poznať svoje preferencie rolí v tíme a využívať ich, svoje silné a rozvojové oblasti
- Vedieť riadiť proces tímovej práce a efektívne pracovať ako člen tímu
- Poznať vplyv zmeny na jednotlivca a tím, prvky a situácie, ktoré zmena prináša, krivka prežívania zmeny
- Vedieť využívať teoretické poznatky o tímovej práci
- Vytvoriť prostredie vhodné pre vzájomné poznanie sa a sebapoznanie vnáročnejších a neštandardných situáciách
- Zbúrať bariéry v komunikácii, podporiť a zlepšiť komunikáciu
- Upevniť vzájomnú dôveru a spolupatričnosť
- Otvorenie teambuildingu
- Predstavenie
- Zámer a ciele
PROGRAM
Energizér „Palička“
Štartovacia aktivita na vzájomné naladenie účastníkov - energizér „Palička“
Aktivita „Klávesnica“ Každý člen tímu individuálne podstúpi úlohu, kde je potrebné čo najrýchlejšie stláčať „klávesy“ v definovanom poradí. Pritom sú ďalšie faktory, ktoré zvyšujú stres a v priebehu hry sa stupňujú. Hra vyžaduje psychickú koncentráciu i značnú úroveň koordinácie pohybov. Fyzická náročnosť je menšia. Očakáva sa zapamätanie si kritických momentov a odhalenie pointy hry pod časovým stresom. Reflexia po aktivite
Aktivita, ktorá vyžaduje čo najpresnejšie podanie informácie len ústnym spôsobom. Pochopenie dôležitosti podania správnej a ucelenej informácie. Reflexia po aktivite
„Úloha verzus proces“
Krátky interaktívny vstup o uvedomelej činnosti tímu Hierarchia uvedomovania si rozvoja tímu pri plnení úlohy - Pyramída rozvoja tímu, fázy vývoja tímu.
Aktivita „Dopravná zápcha“
Úlohou skupiny je nájsť kľuč ako si vymeniť miesta, a pritom dodržať presne dané pravidlá. Reflexia po aktivite
Aktivita „Legofax“
„Legofax“ Spoločná aktivita, ktorá sa však realizuje v menších tímoch. Úloha je postaviť z lego kociek identickú dedinu (stavby) ako je vo vedľajšej miestnosti. Reflexia po aktivite
Dotazník tímové role „Belbin“
Zmapovanie profilu tímových rolí jednotlivcov, zmapovanie tímových rolí celého tímu – tímová hviezdica s prepojením na správanie jednotlivých rolí pri plnení úlohy.
Zhrnutie prvého dňa Večerná aktivita - Zábavný kvíz – sociálna percepcia
Kvíz kde ľudia budú hádať čo znázorňujú obrázky, pri tomto kvíze je dôležité schopnosť čítať neverbálnu komunikáciu. Kvíz bude prebiehať zábavno – súťažnou formou.
Spätný pohľad na prvý deň teambuildingu + ranný energizér, na naštartovanie
programu druhého dňa.
Aktivita „Slepý štvorec“
Spoločná aktivita, pri ktorej všetci účastníci budú mať zaviazané oči. Ich úlohou bude spoločne vytvoriť z lana čo najpresnejší štvorec, pričom každý z členov tímu sa musí po celý čas držať lana. Lano bude dlhé a účastníci musia pri vytváraní štvorca využiť celú jeho dĺžku. Úloha zameraná na koordináciu, empatiu, prácu pod časovým stresom...
Prežívanie zmeny - Interaktívny vstup
Charakteristika zmeny, krivka prežívania zmeny
Aktivita „Príbeh“
Pri aktivite je kladený dôraz najmä na aktívne počúvanie, stres manažment, rozdelenie rolí – vedenie riešenia úlohy a empatiu. Dôležité pre úspešné riešenie aktivity je schopnosť odovzdávať presné, kompletné informácie medzi všetkými členmi skupiny s tým, že každý z členov je veľmi dôležitý pre jej úspešné zvládnutie. Reflexia po aktivite
Aktivita „Transport materiálu“
Úlohou tímu je za dodržania bezpečnostných pravidiel vyzdvihnúť a preniesť materiál po stanovenej trase. Cieľom aktivity je posilniť ochotu zastúpiť kolegov a prebrať ich rolu pri prechode cez kritické momenty.
Reflexia po aktivite
Aktivita „Nerozbitné vajce“
Aktivita v menších tímoch, pričom jednotlivé tímy hľadajú konštrukčné riešenie vďaka ktorému by zvládlo vajíčko vyhodenie z prvého poschodia budovy.
Zakončenie, sumarizácia a „klbko zážitkov“
|