Detské centrum Detské centrum Základné informácie Projekty DC Plán
podujatí
Pomôžte
nám
Ďakujeme
za pomoc
Archív Diskusia
Detské centrum Diskusia > Z ARCHÍVU 2005 - 2007 "Pokračuje aj predchádzajúca diskusia o diagnostike malých detí" SK   I   EN   I   PL   I   DE   I   FR
Späť
Detské centrum

Mapa stránky

Vyhľadávanie

INTRANET DC
Z ARCHÍVU 2005 - 2007 "Pokračuje aj predchádzajúca diskusia o diagnostike malých detí" Vytlač článok Vytlač článok

"Súhlasíte s tým, že najlepší detský domov je rodina?"

Určite väčšina z Vás bude so mnou súhlasiť, že rodina je tou najlepšou "inštitúciou" na výchovu detí. Nič lepšie doteraz nebolo vymyslené. Väčšina z nás vyrastala v rodine a som presvedčený, že aj väčšina má na svoju rodinu dobré spomienky. Keď hovorím o spomienkach, nechcem hovoriť o minulosti, ale o tom čo sa stalo včera, čo sa deje dnes a popri tom uvažujem o tom, čo bude zajtra. Myslím na moje deti, ako sa majú v škole, či majú dobre porobené domáce úlohy. Myslím na dcéru, ktorej zamotala hlavu prvá láska. Myslím na moju mamu, či jej včerajšie káravé slová by som predsa len nemal brať vážne, atď., atď. Moja a aj tá Vaša rodina je stále v nás a my sme v nej. Aj keď sme v práci, v škole, v nemocnici, naša myseľ neustále premieta živé obrazy mamy, dedka, otca, brata, babky, či sestry. Z času načas sa vracajú do našej mysle aj spomienky na našich mŕtvych príbuzných, kde sú stále živí. Radujeme sa z rodinnej spolupatričnosti, lebo len naši najbližší nás dokážu naozaj pochopiť, len mama a otec nás dokáže naozaj podržať, podporiť a ochrániť. Uspokojuje nás, keď vieme, kde určite patríme, že máme vlastný rodokmeň, vlastnú identitu. Určite aj potiaľto so mnou súhlasíte s menšími, či väčšími výhradami. A teraz nám prosím pomôžte vyjadrením aj Vášho názoru!

Viktor Blaho

„Magor“ a „ magorčatá“

Kde som prišiel k tomuto názvu diskusného príspevku? Nuž keď som sa pohyboval so svojou skupinou mládencov a dievčat z detského letného tábora medzi ľuďmi, sem - tam som začul: „Odkiaľ ich vypustili?“ alebo: „Aha, pozri, Afričania!“ alebo na kúpalisku: „To čo sú za magorčatá?“. Nuž, nad toleranciou a rasizmom našich spoluobčanov nebudem polemizovať, snáď o tom potom, ale to označenie „magorčatá“ ma pohoršilo.
Organizujem letné tábory pre deti a mládež z detských domovov už 26 rokov a zažil som už ako vedúci tábora všeličo. Keďže minulý rok sme mali prestávku, nemohol som sa tohto roku dočkať leta a „nažhavených“ detí najmä na hry v prírode. Tie po zotmení mali najradšej. To som ešte nevedel, že tohto roku budem viesť až dva štrnásťdenné táborové turnusy, pretože môjmu kolegovi náhle do toho niečo prišlo. Z toho som nebol veľmi nadšený, pretože som predtým organizoval aj výstavbu táborov a štyri dni pred začiatkom prvého turnusu som absolvoval ešte aj stretnutie náhradných rodín. Zavolal som si na pomoc svoje dlhoročné skúsenosti a pripravil som sa. Keďže som už mal z časti na svoj tretí turnus pripravenú celotáborovú etapovú hru na indiánsku tému o Para-o-comovi, môj nepokoj sa pomaly vytratil.
V júli 2007 to po roku znova vypuklo. Do tábora na brehu rieky Revúca sa začali schádzať „bojovníci a indiánske ženy“ z rôznych detských domovov. Hneď pri ich vystupovaní z autobusu ma ale zarazilo, že decká ešte nestihli vystúpiť ani z autobusu, už mali v ústach nachystanú cigaretu, ktorú si bez váhania pripálili. Určite to nebola „fajka mieru“, pretože do mňa ako keby vstúpilo "sto čertov". Okamžite som zareagoval, a to ešte celkom mierumilovne. Upozornil som ich, pretože keď prejdú po majstrovsky zbúchanom moste na druhý breh Revúcej, už to nebude možné. Keď sa ozvala vychovávateľka: „Môžem si to zatiaľ užiť s nimi?“, sto čertov sa rozmnožilo na dvesto. Asi som „magor“ alebo tomu vôbec nerozumiem!
Prvý nástup pod vlajkou Detského centra začal prebiehať ako som očakával. Zmätky pri nájdení si svojho miesta v rade som prehliadal, veď sú tu len prvý deň. No moje uši nemohli prepočuť spŕšku slov, ktoré označovali vulgárne mužské aj ženské pohlavné orgány. Vedúci oddielov sa pozreli na seba a svorne skonštatovali: „Tak toto bude ťažké!“. Musím povedať, že mali pravdu. Deťom, a bolo jedno či tým 12-ročným alebo 19-ročným - už mladým dospelým, vypadávali z úst takéto a podobné slová pri bežnej reči a tiež im bolo jedno, či sa rozprávali s vedúcim oddielu, s vedúcim tábora alebo s úplne cudzou osobou, ktorá prišla do tábora. Začal som chápať (alebo nie?) až vtedy, keď som požičal môj mobilný telefón jednému z detí, aby zatelefonovalo do detského domova. Snáď malo už 15 rokov a pri rozhovore so sociálnym pracovníkom pohlavné orgány v ovzduší lietali opäť. Som naozaj „magor“, keď mi nejde do hlavy, ako pôsobili vychovávatelia detských domovov niekoľko rokov na deti, ktoré už pomaly odídu do samostatného života? Ako ich pripravili na to, aby neboli celý ďalší život otĺkané, pretože nie každý bude pripravený, s kým prídu do styku, na ich „vývrtky“?
Ďalší nástup do letného tábora ma znovu utvrdil, že detské domovy sa ani po toľko „omieľanej“ transformácii nezmenili. Rok čo rok oznamujeme detským domovom, akú výstroj si má dieťa do tábora priniesť. Veľmi dôležitý je aj teplý spací vak, hygienická vložka do spacieho vaku, pevná obuv siahajúca nad členky na turistiku, pršiplášť a kopec iných vecí. Rok čo rok 80 percent účastníkov tábora tieto veci nemá v poriadku. Prídu so spacími vakmi, za pár stoviek kúpených v lacnom obchode alebo s takými, ktoré mali byť už pred desiatimi rokmi vyradené a hazardujú so svojím zdravím. Je jasné, že takto by v stanovom tábore predrkotali zubami každú noc. Ani jedno z detí napríklad nevedelo, čo je to hygienická vložka do spacieho vaku, nie ešte že by ju malo mať so sebou, a tak sa za niekoľko rokov vystriedalo v tom istom „spacáku“ veľa detí. Vedúci oddielu aby do ich stanu vchádzal ešte aj zo zadržiavaným dychom a štipcom na nose a to vôbec nepreháňam. Ak chceme začať plniť naplánovaný program a nemáme to svedomie deti nechať behať aj v daždi v jedných plátených teniskách či botaskách, neostáva nám iné, len deti „dovybaviť“, čo nie je vždy až také jednoduché. Úplne ma dorazilo vysvetlenie niektorých detí: „Náš domov je chudobný, kde majú zobrať toľko peňazí, aby nám to kúpili?“ Najhoršie na tom je, že oni tomu asi aj veria, len ja som z toho zasa „magor“, lebo neviem, kde ide tých niekoľko sto miliónov korún ročne. Veď jedno dieťa v ústavnej starostlivosti stojí ročne priemerne dvestotridsať tisíc korún, a to nemajú ani na riadnu obuv, či pršiplášť alebo spací vak?
Radšej už končím, lebo by som musel otvoriť aj tému o zdravotnom stave detí, ktoré sa dostanú do stanového tábora. Uff, až takú dôveru som nečakal od niektorých detských domovov, že vyliečime epileptikov, enueretikov, astmatikov, zapálené vaječníky, deravé zuby a dokonca deti aj odvšivavíme. Zdravotná sestra denne rozdávala pomaly kilá liekov a nebojím sa povedať, že niektoré z nich sme museli vysadiť, pretože deťom viac škodili ako pomáhali. Tie, ktoré si v žiadnom prípade nemôžeme dovoliť vysadiť, napr. na epilepsiu, tie sme museli a musíme zakaždým doslova prácne zháňať, pretože detský domov nám aj v tomto dôveruje.
Rozumiem tomu, prečo sú deti z detských domovov iné ako tie z rodín, ale nerozumiem prečo nestačí skoro štvrť milióna korún na jedno dieťa ročne na jeho potrebné vybavenie, prečo sú tieto deti často nevychované, nevedia sa hrať, nemajú úctu k druhým a ani samé k sebe. Nerozumiem ani tomu, prečo tieto deti nemôžu ísť do náhradných rodín, ak tvrdíme, že sú iné, ako tie v rodinách, aby boli aspoň podobné. Na nedostatok rodín neverím!
Nerozumiem aj preto, že aj ja som zriaďoval neštátny detský domov, v ktorom sú všetky deti v jeho náhradných profesionálnych rodinách. Správajú sa slušne, majú si čo obliecť, majú ísť v čom do hory a nejdú do tábora, keď sa musia liečiť, pretože vtedy pri nich ostane mama, aj keby hneď mala vybavenú dovolenku hoci na Floride.
Asi mi už neostáva nič iné, len veriť, že ten môj ďalší turnus bude iný ako ten prvý. Avíza od mojich kolegov z iného turnusu tomu však nenasvedčovali.

Tretí turnus ma rozladil ešte viac. Na začiatku som sa potešil väčšiemu počtu mladších detí od 10 do 14 rokov, najmä kvôli celotáborovej hre. Áno, boli oveľa hravejšie, ako tie staršie. V nadávaní však už teraz v ničom  za tými staršími, nezaostávali. Najprv nadali vedúcemu oddielu a ako to radšej ani nevyslovím a za päť minút sa ho pýtali, či by nemohol byť ich otcom. No a výstroj detí, ktorým ich vybavili detské domovy? Hotová hrôza! Odtrhnuté podrážky na botaskách a vykúkajúce bosé prsty, spacie vaky, ktoré sa spacími vakmi ani nedajú nazvať, chýbajúce príbory a nádoby na stravu. Chúďatá deti, najmä tie menšie, alebo, že by to bolo súčasťou výchovy pre ich osamostatnenie sa? Leto pomaly končí, na chrbte znášam indiánske tee-pee z priestoru tábora, no a ja od ťarchy fučiaci „magor“ sa znovu začínam tešiť na budúci rok, veriac, že sa "blysne" na lepšie časy.
A ešte výzva pre sponzorov. Prosím, podporte klasické detské domovy Vašimi darmi, pretože na všetky deti im akosi neostáva. Detské domovy, ktoré majú profesionálne rodiny to nepotrebujú, ich deti dostali ten naväčší dar - svoju mamu, hoci náhradnú. Alebo, žeby som ani tomu nerozumel?
Ak má niekto podobné skúsenosti, napíšte nám o nich do diskusie.

Ďakujeme!                                                                                          14. 8.2007                         Šaman

 

 

Diagnostikovanie detí do 1 roka veku po narodení - v detskom domove potreba alebo nezmysel ?

O čo nám ide? Možno, že ste zachytili v médiách poslednú dobu, najmä v Rádiu Expres, že sa snažíme poukázať na neodborné zaobchádzanie s deťmi do jedného roka veku a následne do 3 rokov veku, ktoré sú umiestnené hneď po narodení v detských domovoch.

Chceme aj Vás poprosiť, či by ste sa do tejto diskusie nezapojili aj Vašimi názormi.

Skúsime Vás do obrazu dostať pár faktami.

Zákon o sociálnoprávnej ochrane hovorí:

"Zriaďovatelia detských domovov zabezpečia a utvoria podmienky v detských domovoch

a) do 31. decembra 2006 tak, aby od 1. januára 2007 bolo každé dieťa do jedného roku veku zaradené po jeho umiestnení v detskom domove a diagnostickom pobyte v samostatnej diagnostickej skupine výlučne do profesionálnej rodiny s výnimkou dieťaťa, ktorého zdravotný stav vyžaduje osobitnú zvýšenú opateru a starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine,

b) do 31. decembra 2008 tak, aby od 1. januára 2009 bolo každé dieťa do troch rokov veku zaradené po jeho umiestnení v detskom domove a diagnostickom pobyte v samostatnej diagnostickej skupine výlučne do profesionálnej rodiny s výnimkou dieťaťa, ktorého zdravotný stav vyžaduje osobitnú zvýšenú opateru a starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine." Ďalej zákon hovorí tiež o tom, že: "Vykonávanie ústavnej starostlivosti, predbežného opatrenia a výchovného opatrenia v profesionálnej rodine má prednosť pred ich vykonávaním v samostatných skupinách a v špecializovaných samostatných skupinách." (Myslí sa v samostatných skupinách a v špecializovaných samostatných skupinách detského domova.)"

Dá sa to zhrnúť slovami, že najprv všetky deti do jedného roka, potom aj všetky deti do 3 rokov majú byť výlučne umiestnené v profesionálnej rodine (to je odborne pripravená rodina, ktorá vychováva ďalšie dieťa vo svojom vlastnom rodinnom prostredí).

Po prieskume, ako to vlastne v detských domovoch na Slovensku vyzerá bolo zistené, že tam zostáva veľmi veľa detí do 1 roka, o starších deťoch ani nehovorím, ktoré podľa nás už dávno mali byť umiestnené v profi rodinách, aby nezaostávali vo vývoji. Takto je to bežné vo vyspelých krajinách, dokonca aj v Rumunsku je už zákonný zákaz umiestňovať deti do 2 rokov do detských domovov.

Detské domovy a ich zriaďovatelia sa vyhovárajú na to, že tieto deti sú umiestnené v diagnostických skupinách detských domovov, kde ich ešte 6 mesiacov diagnostikujú.

My tvrdíme, že dieťa, keď odchádza z pôrodnice je z medicínskeho hľadiska perfektne zdiagnostikované, a potom i naďalej ostáva v pozornosti detského lekára - pediatra. Podľa nás je dôležitejšie to, aby bolo dieťa od prvej chvíle života v spojení s matkou, keď nie s vlastnou, tak aspoň s náhradnou. Toto preferuje aj zákon. A nakoniec matka v spojení s odborníkom je ten najlepší diagnostik pre dieťa.

Šesťmesačný a viac mesačný a dokonca viac ročný pobyt dieťaťa  v ústave hneď po narodení môže spôsobiť ďalšie vážne komplikácie vo vývoji dieťaťa. Ak je dieťa po narodení predsa len dôležité diagnostikovať z medicínskeho alebo psychologického hľadiska, nič lepšie sa podľa nás nemôže udiať, keď sa tak deje v spolupráci s matkou.

Vážení priatelia, na túto tému sme oslovili viacej odborníkov z oblasti pediatrie, psychiatrie a psychológie, ktorí sa zapoja do diskusie aj cez médiá. Tu, na našej stránke, by sme chceli osloviť najmä odborníkov z detských domovov ale aj laickú verejnosť a požiadať ich o vlastný pohľad na tento problém.

Silvia Pančíková, riaditeľka DeD Náhradné rodiny DC

1   2   3   4   5   6   Pridaj príspevok Pridaj príspevok
Dianka (5.10.2022, 0:04:34) Odpovedz Odpovedz
Pravda...
Úžasne....ludia co o detoch z domovou nic nevedia o nich maju rozhodovat a urcovat co je pre ne dobre.....????...plno kvalifikovanych ludi vam je na hovno...ked o tom nic neviete....Prečo sa niekto neopyta nas co sme v detskych domovoch vyrastali...co je pre deti dobre...mozno by ste sa dozvedeli ako ozaj vytvorit stastne miesto pre tych ktory nemaju kam ist...vas nezaujimaju tie deti....trvdite to...ale nieje to tak... Ak je niekto kto vazne ma rad deti a chce spravit nieco pre tie nechcene....mal by si uvedomit ze deti vela veci nepovedia....ani psychologicke...neveria ziadnej...hovno o tom viete ake to je naozaj.. a to ze chcete urobit dobry skutok vas neospravedlnuje ....navonok vsetko vizera okay...ano...ale nieje to tak ...keby som mala rozpravat ake to bolo...neverili by ste tomu ze sa nieco take moze diat za dvermi kde ti maju pomahat... A nazory ze dieta by malo udrziavat kontakt s biologickymi rodicmi to ste vyhrabali kde??? V ktorej učebnici debilin to písali...taký rodič ktory sa o svoje dieta nezaujima....a ozve sa len listom ma pravo vacsie ako par ktory to dieta naozaj chce a postarali by sa on...biologicky rodicia z osady maju vacsie pravo ako normalny ludia v spolocnosti??? Zobudte sa...to nieje pre dieta to najlepsie....tak prestante tvrdit ze je to tak vy banda inteligentov co si myslia ze vedia vsetko lebo cumeli do kniziek viac rokov ako ostatny a aj viac zaplatili...strcte si svoje diplomy do riti vy degesi.... Co neodzijete tazko pochopite...diplomy su vam na nic.... ..
Dianka (4.10.2022, 23:58:06) Odpovedz Odpovedz
Pravda...
Úžasne....ludia co o detoch z domovou nic nevedia o nich maju rozhodovat a urcovat co je pre ne dobre.....????...plno kvalifikovanych ludi vam je na hovno...ked o tom nic neviete....Prečo sa niekto neopyta nas co sme v detskych domovoch vyrastali...co je pre deti dobre...mozno by ste sa dozvedeli ako ozaj vytvorit stastne miesto pre tych ktory nemaju kam ist...vas nezaujimaju tie deti....trvdite to...ale nieje to tak... Ak je niekto kto vazne ma rad deti a chce spravit nieco pre tie nechcene....mal by si uvedomit ze deti vela veci nepovedia....ani psychologicke...neveria ziadnej...hovno o tom viete ake to je naozaj.. a to ze chcete urobit dobry skutok vas neospravedlnuje ....navonok vsetko vizera okay...ano...ale nieje to tak ...keby som mala rozpravat ake to bolo...neverili by ste tomu ze sa nieco take moze diat za dvermi kde ti maju pomahat... ..
Dianka (4.10.2022, 23:57:11) Odpovedz Odpovedz
Pravda...
Úžasne....ludia co o detoch z domovou nic nevedia o nich maju rozhodovat a urcovat co je pre ne dobre.....????...plno kvalifikovanych ludi vam je na hovno...ked o tom nic neviete....Prečo sa niekto neopyta nas co sme v detskych domovoch vyrastali...co je pre deti dobre...mozno by ste sa dozvedeli ako ozaj vytvorit stastne miesto pre tych ktory nemaju kam ist...vas nezaujimaju tie deti....trvdite to...ale nieje to tak... Ak je niekto kto vazne ma rad deti a chce spravit nieco pre tie nechcene....mal by si uvedomit ze deti vela veci nepovedia....ani psychologicke...neveria ziadnej...hovno o tom viete ake to je naozaj.. a to ze chcete urobit dobry skutok vas neospravedlnuje ....navonok vsetko vizera okay...ano...ale nieje to tak ...keby som mala rozpravat ake to bolo...neverili by ste tomu ze sa nieco take moze diat za dvermi kde ti maju pomahat... ..
Estika (27.10.2014, 8:00:32) Odpovedz Odpovedz
Re: Papagáj.
Ahoj Lacko, zaujal ma Tvoj prispevok ohladom detskeho domova v Ruzomberku. Velmi casto myslievam na deti, ktore tam zili a chodili so mnou do 4.ZDS a spolu sme sa aj stravovali v jedalni, deti z domova oddelene pri svojich stoloch. Najviac ma zaujala Tvoja poznamka o kotolnikovi, do kotolne sme teda chodievali viaceri? A pamatas sa ako sme sa pred skolou sankovali? Neviem kolko mas rokov, ja som mala pani ucitelku Felegiovu a v 3 a 4. triede Musutovu, (1960-1964) potom sme sa odstahovali naspat na zapadne Slovensko. Hladam Evicku Mikovu, bola tam aj so surodencami, nevies nahodou kde by som ju nasla? Myslim, ze pochadzala z Kysuc, ked som ju naposledy videla, tesila sa, ze si ich otec vezme naspat, vraj sa znova ozenil, mamicka im zomrela.
adriana (29.5.2014, 18:24:45) Odpovedz Odpovedz
dieta
Dobry den z manzelom by sme si chceli zobrat dietatko do pestunskej starostlivosty niekde som sa docitala ze mozme ist aj do deckych domovoch a vobrat si konkretne dietatko ake chceme sme z kosic a chleli by sme otial .
martina (18.12.2009, 1:36:50) Odpovedz Odpovedz
len v rodine
nie som odbornik, ale zaujimam sa o deti v DeD a NRS. Myslim si, ze deti sa daju diagnostikovat aj v profirodine. Paci sa mi system pohotovostmych profi. rodin, kde idu deticky hned z porodnice a odtial k nahr. rodicom..alebo tam idu hned, ako sud rozhodne o ich umiestneni do ust. starostlivosti.. takze ziadny DeD , len pohotovostne rodiny aleno NRS.
Viktor Blaho (2.12.2009, 9:54:21) Odpovedz Odpovedz
Re: Re: Re: Diagnostika detí v ranom veku
Škoda, ale je pravda, že z Košíc by ste to mali od ruky. Neviete nám aspoň poradiť alebo odporučiť niekoho z nášho blízkeho okolia?
Katarína Jachymová (1.12.2009, 14:15:06) Odpovedz Odpovedz
Re: Re: Diagnostika detí v ranom veku
Ďakujem za uznanie. Mám zamestnanie, v ktorom sa cítim veľmi dobre. Moje názory a rozhodnutia sú brané s plnou vážnosťou, rovnako ja rešpektujem, ak má niekto iný názor a vždy všetci vieme, že sa snažíme nájsť najlepšie riešenie pre konkrétne dieťa. Pracovať v takom kolektíve a pod takým vedením je pre mňa hodnota, ktorej by som sa nevzadala. Veľmi si to vážim, lebo môžem porovnávať s predchádzajúcimi skúsenosťami. Z predošlého zamestnania som síce odišla na vlastnú žiadosť, ale predchádzala tomu výpoveď za hrubé porušenie pracovnej disciplíny, keďže som sa VEĽMI snažila, aby sa istá 5 členná súrodenecká rodina dostala do pestúnskej rodiny. Vedenie marilo prípravu, nahováralo deti "proti". Napísala som preto na "ústredie" sťažnosť pre porušenie práv týchto detí. Deti sú v rodine a je som odišla. Nedalo sa to vydržať. Obávam sa, že to nie je jediné pracovsko, kde by som so svojimi aktivitami mala krátku budúcnost. Srdečn Vás pozdravujem.
Viktor Blaho (28.11.2009, 15:04:06) Odpovedz Odpovedz
Re: Diagnostika detí v ranom veku
Dobrý deň! Ďakujeme za pekný príspevok. Chcel som sa len opýtať, či nehľadáte náhodou zamestnanie, potrebujeme Vás.
PhDr. Katarína Jachymová (26.11.2009, 9:49:28) Odpovedz Odpovedz
Diagnostika detí v ranom veku
Som psychologička s dlhoročnou praxou, ktorá zahŕňa aj 6 ročné pôsobenie v DeD, ktoré bolo predtým "dojčenským ústavom". V súčasnosti pracujem v krízovom stredisku, kde máme aj niekoľko profesionálnych rodín. Prijímame deti od 0-18 rokov, tie najmenšie do profesionálnej rodiny, ale ak máme takúto rodinu práve "voľnú", prednostne do nej umiestnime akékoľvek deti, aj súrodenecké skupiny. Našim najmladším dieťaťom je 7 mesačné dievčatko, ktoré k nám prišlo rovno z pôrodnice. Samozrejme ju u nás očakávala profesionálna mamička, ktorá si dieťatko odviezla domov. Starostlivosť, ktorú jej poskytuje sa plne vyrovná biologickej rodine. Pravidelne chodí na "poradňu" a absolvuje s ňou všetky potrebné vyšetrenia. Dieťa sa napriek rizikovej anamnéze krásne vyvíja, je "diagnostikované" a zároveň milované. Takýto dar nedostane dieťa v "diagnostickej skupine". Pre porovnanie, ak k nám prišlo dieťa do detského domova, fľašku dostalo tak, že sa "oprela" o ničo, "odgrglo" si "postavené" v perinke v rohu postieľky. Keď malo tú smolu, že prišlo v čase, keď uťž ostatné deti boli nakŕmené, preplakalo aj 2-3 hodiny, kým bol opäť čas kŕmenia ostatných detí. Keď som raz na to upozornila sestričku, že dieťa je určite hladné, frflúc odišla pripraviť fľašu a keď som zatiať tíšila dieťa na rukách, povedala mi, že keby každého tak nosili, zbláznili by sa, nech si ho odnesiem domov, lebo ho "rozmaznám". Netrvrdím, že je to vina sestrier. Naozaj mali čo robiť, aby 8-10 detí "opatrili", vždy to bola práca, ktorá nemala konca. A diagnostika? Videla som veľa prípadov zázračnej premeny dieťaťa "beznádejne retardovaného", ktoré po niekoľkých návštevách žiadateľov o náhradnú starostlivosť "rozkvitlo", "ožilo" a rýchlo sa priblížilo "norme". Čo teda sa dá diagnostikovať v diagnostickej skupine u detí bez láskavej starostlivosti, pritúlenia, pohladenia, tíšenia? Zaostávanie vývinu! Každá žena, ktorá mala vlastné deti, alebo aj tá, ktorá ich nemala, ale má k dieťaťu vzťah, vie rozpoznať, kedy nie je niečo v poriadku. Jednoducho to cíti a môže sa obrátiť na odborníka. Fakt len ten, kto je s dieťaťom 24 hodín, môže dieťa dokonale "diagnostikovať". Psychológ, alebo iný odborník sa môže spoľahlivo "oprieť" o popis ťažkostí dieťaťa, ktorý mu podá matka. Odborník tomu môže dať "odborný názov", určiť "diagnózu". A vtedy sa dá hovoriť o diagnostike. Veď profesionálny rodič nie je sám, vie, že sa môže spoľahlivo "oprieť" o odborný tím a spolu s ním hľadať pre dieťa vhodné riešenie. Myslím, že som sa dala uniesť. Nedokážem sa ani po dvoch rokoch zbaviť trpkosti pri spomienke na chúdence v detskom domove. Vždy, keď som videla skupinku detí, ktoré u nás boli "od perinky", obdivovala som ich za statočnosť. Neviem prečo práve statočnosť, ale myslím si, že vyrastať v akejkoľvek "skupine", aj tej "najšpecializovanejšej", je pre dieťa ťažký údel, s ktorým sa nedá vyrovnať. Želám všetkým deťom, aby mali mamu a všetkým mamám veľa trpezlivosti a síl. Katka
Viktor Blaho (24.5.2008, 14:32:58) Odpovedz Odpovedz
Re: Pôjdu novorodenci z detských domovov do rodín skôr?
Dopadlo to katastrofálne! Tu niekde podľa mňa končí zdravý rozum! Na väčšine územia sveta je ľuďom nad slnko jasnejšie, že dieťa patrí do rodiny. Len na Slovensku neviem dokedy sa budeme škrabať pravou rukou na ľavom uchu a vymýšľať kadejaké jej náhrady, ako napr. plánované detské domovy rodinného typu, kde mamu a otca nahrádzajú vychovávatelia. Aj Rumunsko nás už predbehlo, keď zakázali zákonom umiestňovať deti do 2 rokov do detských domovov. Odporučil by som pánom poslancom a najmä dámam poslankyňám - matkám a najmä tým, ktorí ich nútia zneužívať deti na parlamentnom bojisku, aby si išli do detského domova odžiť aspoň 2 týždne, a ak sa im môj nápad nepozdáva nech si aspoň vypočujú tých čo to žili, nech si vypočujú bývalých vychovávateľov detského domova, ktorí sa stali profesionálnymi rodičmi, nech si vypočujú deti, ktoré žijú a žili v profesionálnych rodinách a v detských domovoch, nech si vypočujú vychovávateľov podľa mňa štátnou správou a neodborným vedením "zruinovaného" Detského mestečka Zlatovce. Nech však v prvom rade počúvajú zdravý rozum! Aj napriek rozhodnutiu poslancov NRSR nie som skeptický a znovu "nabíjam", veď sa to raz musí podariť! Že neviete o čo ide? No tak si vypočujte ako rozhodli poslanci NRSR o nechcených novonarodených deťoch: http://www.expres.sk/?action=2&id=38588&navid=2, pozrite si aj ako kto hlasoval: http://nataliablahova.blog.sme.sk/c/149037/Pani-poslanci-aspon-obcas-si-vyzlecte-dresy.html, a potom posúdte sami. Ďalšie články: http://fandel.blog.sme.sk/c/149238/Pomohla-by-parlamentna-skolka.html;
Darina Blahová (16.5.2008, 10:52:11) Odpovedz Odpovedz
Re: pozdrav
Ahoj Paťo, ja si ťa tiež pamätám z tábora z Krížskej doliny. Bol to môj prvý tábor a bol super. Pozdravujem všetkých, krorí sa na mňa pamätajú a tiež uja Viťa. Ahojte
Viktor Blaho (14.5.2008, 13:03:09) Odpovedz Odpovedz
Pôjdu novorodenci z detských domovov do rodín skôr?
Počuli ste to, že novorodenci z detských domovov pôjdu do rodín skôr ako za 6 mesiacov? Poslanci NR SR sú naklonení tomu, aby sa diagnostický pobyt týchto detí v detskom domove skrátil zo 6 mesiacov na 3. Stále to síce nie je ono, ale ak sa to podarí, pohneme sa zase o krôčik dopredu. Tak teda počúvajte Rádio Expres na www.expres.sk/?action=2&id=38106&navid=2
Viktor Blaho (28.4.2008, 14:45:57) Odpovedz Odpovedz
Re: Re: Magor a Magorčatá na Entú.
Nemôžem celkom s Vami súhlasiť, pretože ak by som to spravil, tak by som súhlasil, že systém starostlivosti v detských domovoch je dobrý, a iba niektoré "výnimky potvrdzujú toto pravidlo", v ktorých sa deťom dostatočne nevenujú. Ja hovorím iné, a to, že ak sa akokoľvek budeme snažiť deťom maximálne venovať, tak aj tak ich táto inštitúcia nedokáže pripraviť na samostatný život, tak ako rodina, a to je jedno v tomto prípade či vlastná alebo náhradná. Ja nechcem poukazovať len na niektoré detské domovy, že robia svoju prácu zle. Oni ju asi v rámci svojich možností robia viac-menej dobre, jeden DeD vyniká v tom, druhý zase v onom, ale o čom to je keď vo všeobecnosti je výsledok zlý. Skôr tu by som použil, že "výnimka potvrdzuje pravidlo", ak sa nájdu mladí dospelí, ktorí sa uchytili v živote bez problémov. Čo chcem ešte povedať, tak to je to, že dnes detské domovy môžu spraviť viac v prospech dieťaťa, v prospech najmä jeho prípravy pre budúcnosť, dokonca to podporuje aj zákon. To, že to detské domovy nerobia, tak za to môže viac-menej ich zriaďovateľ, nadriadený zriaďovateľa a mohol by som ísť ešte vyššie a menovať inštitúcie (skôr asi osoby, ktoré tam pracujú). Prečo to tak je? Pretože detské domovy sú len okrajová záležitosť života našej spoločnosti, pretože biznis má vyššiu hodnotu alebo prečo? Príčin sa určite nájde viac, aj v nás vychovávateľoch detských domovov, ktorí dostatočne nepoukazujú na zlý systém a dajú sa opíjať zdanlivou zmysluplnosťou svojej práce, ktorá podľa mňa je veľmi "krátkozraká". Vysvetlite mi prosím, prečo okrem tých detských domovov, ktoré sa špecializujú napr. len na mládež so špeciálnymi potrebami, sa nájdu na Slovensku detské domovy, ktoré ešte nemajú profesionálnu rodinu, aj napriek tomu, že zákony sú tomu naklonené už od roku 1993? Nedá sa donekonečna vyhovárať na to, že nie sú ľudia a nerobiť preto nič aby boli. Ja verím tomu, že keby sme sa touto témou boli vážnejšie zaoberali už skôr, dnes by mohla byť v samostatných skupinách detských domovoch len polovica detí. Aj Slovenská republika by si takto pomohla vylepšiť skóre v počte umiestnených detí v detských domovoch z pomedzi štátov EÚ. Aj práve preto nechcem menovite poukazovať na detské domovy, ktoré nevybavia svoje deti na tábore dostatočným výstrojom, pretože v tom má viac menej "prsty" nedobrý systém náhradnej starostlivosti, ktorý aj keď akokoľvek bude napodobňovať rodinu v detskom domove honosne a ja hovorím alibisticky nazvanom detskom domove rodinného typu, tak rodinu nemôže nijakovsky nahradiť. Podľa mňa sú horšie tie detské domovy, ktoré majú krásne vynovené budovy, honosia sa krásnymi priestormi samostatných skupín, ale v nich nájdete kopec malých detí predškolského a mladšieho školského veku, ktoré už všetky mohli byť dávno v rodinách. Nie sú tam len preto, že aj tu sme zlyhali len my dospelí, ktorí sa hrdíme, ako týmto deťom pomáhame. V prípade týchto krásne vynovených budov ide len a len o "kamufláž", ktorá má za cieľ zaplátať diery, aby staré, prežité, sa tu ešte nejakú tú dobu "pretmolilo", ale stále ostane len staré a zaplátané. Vychovávateľ sa tu môže akokoľvek snažiť nahradiť rodičovskú starostlivosť, no výsledok tejto snahy je nedobrý a podľa mňa alibisticky preceňovaný. Nechcem nikoho uraziť, viem čo je to práca s deťmi z detského domova. Veď sa im venujem bez mála 35 rokov. Možno aj ja som bol prvých pätnásť rokov hrdý na to čo robím, na výsledky mojej práce, no bol som najmä "slepý", pretože až potom sa mi začínali otvárať oči, keď som mal ja kus života za sebou a keď som mal najmä možnosť lepšie vidieť žiť dospelé deti pripravené na život v detskom domove. Preto Vám len chcem otvoriť oči skôr, aby Vaša pomoc týmto deťom bola skutočnou pomocou a nielen falošnými ilúziami z na oko dobre vykonanej práce. A čo sa týka toho porušovania ľudských - detských práv? Nuž tie porušujeme aj tým, že sa maximálne nesnažíme, aby dieťa mohlo vyrastať v rodine, na čo má tiež právo. Za to vychovávateľ nemôže, alebo predsa len v demokratickom štáte aspoň trochu áno? Ak pravda demokracia v našom štáte, podporená účinným právnym systémom už funguje!? Na záver chcem poďakovať MAJKE za jej príspevok, v ktorom nedávala najavo, že je hlboko urazená našim možno útokom, ale vložila doň dostatočný náboj na to, aby vyprovokovala aj ďalších vychovávateľov DeD ku ďalšej diskusii. S pozdravom Viktor Blaho alias Šaman
Majka (22.4.2008, 22:33:19) Odpovedz Odpovedz
Re: Magor a Magorčatá na Entú.
Pracujem v DeD a v mnohom s vami súhlasím. V mnohom však nie. Ak sa napíše tak vo všeobecnosti "v detských domovoch sa nestarajú o deti, nezbalia ich dobre na tábor, deti sú zanedbané po zdravotnej stránke, nadopované liekmi...", niekto, kto túto diskusiu číta a nie je veľmi zorientovaný v problematike detských domovov, si môže povedať: HRôZA! Toto sa deje? Áno, deje sa to, ešte aj dnes, po transformácii, u nás, na Slovensku. NEHÁDŽME VŠETKÝCH DO JEDNÉHO VRECA, PROSÍM! Inak pošliapeme vzácnu ľudskú snahu tých, čo v DeD pracujú a robia pre deti všetko, čo je v ich silách, aj keď im je jasné, že DeD nie je riešenie, ktoré je pre deti to najlepšie. VŠETKO JE TO O KONKRÉTNYCH ĽUĎOCH. Nebojme sa na nich ukázať prstom. Nebojme sa pomenovať to, čo robia zle, čím deťom škodia. Aj keď majú možno ujka v plyvnej politickej strane a ich príbuzní sú "veľké zvieratá" v obci, či vkraji. Ak sa v niektorom konkrétnom DeD porušujú ľudské práva detí, tak poďme po tom. Konkrétne. Pomenujme zariadenie, kde sa tak deje. Pomenujme konkrétnych zodpovedných ľudí. Ale nehádžme všetkých do jedného vreca, prosím.
1   2   3   4   5   6   Pridaj príspevok Pridaj príspevok


DETSKÉ CENTRUM
SLOVENSKO

prvá slovenská spoločnosť 
pre pomoc deťom 
v náhradnej starostlivosti

dcded_230


Kontakt:


Detské centrum Slovensko
Child Centre Slovakia


K. Sidora 134
034 01 Ružomberok
Slovak Republic


GEO Location:

Lat. 49.066357 Long. 19.300817


tel. +421 44 43 41 636

fax +421 44 43 41 636

mobil +421 903 731 750

e-mail: detskecentrum(zavinac)detskecentrum.sk

 

Bankové spojenie:


VÚB 294547342/0200
BIC (SWIFT): SUBASKBX 
IBAN: SK7502000000000294547342

 

TATRA BANKA 2928876551/1100

BIC (SWIFT): TATRSKBX

IBAN: SK57 1100 0000 0029 2887 6551

 

IČO: 30226112

DIČ: 2020589098


Právna forma:
občianske združenie registrované Ministerstvom vnútra SR pod č. VVS/1-900/90-3487 dňa 15. 2.1991

 

najstaršia mimovládna, nezisková, dobrovoľnícka organizáciou s celoslovenskou pôsobnosťou, pre pomoc a podporu deťom žijúcim v detských domovoch a v rodinných formách náhradnej starostlivosti, formujúca sa od roku 1979,

držiteľ akreditácie udelenej Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR, na vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, číslo rozhodnutia o udelení akreditácie14032/2006-I/21AK,

držiteľ akreditácie udelenej Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR, na vykonávanie prípravy profesionálnych náhradných rodičov, číslo rozhodnutia o udelení akreditácie 14032/2006-I/21AK.


Dr.Oetker, s.r.o.

    generálny partner

    pre aktivity v prospech pomoci deťom
    v náhradných rodinách

droetker_282

 

 


• partneri pokračovanie •

 

 

 

Spolupracujúce organizácie:



Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR


 

 

upsvar_logo_286

 

 

 

logozznded_280

 

logo_anr_125

 

Asociácia náhradných rodín

 

 

 

 

farlesk_1_150

 

Spoločnosti FARLESK spol. s r. o. ďakujeme za pomoc pri organizácii XXXIX. Táborových stretnutí Detského centra Slovensko

Dokumenty

Zákon o rodine

Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov ...,

 

Vyhláška MPSVaR SR č. 103/2018 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

Zákon o profesionálnych náhradných rodinách

 

Dohovor o právach dieťaťa

 

Zákonník práce

 

Program Centra pre deti a rodiny Detského centra Slovensko

Stanovy DC-SK

 

Platné pravidlá pretekov turistickej zdatnosti pre deti a mládež z detských domovov v SR z 21. 3.2023


Kultúrno - poznávacia činnosť pre preteky turistickej zdatnosti detí a mládeže z detských domovov v roku 2023

 

 

 

2%

KLIKNITE A POUKÁŽTE NÁM 2% Z VAŠEJ DANE



Valid XHTML 1.0! Valid CSS!